Ettevõtlusega mitteseotud kulude maksustamine Eestis

Eesti äriühingud on kohustatud arvestama oma tegevuse maksumõjudega, eriti nendega, mis ei ole otseselt seotud nende põhitegevusega. Üks selline juhtum võib olla krediidi andmine teisele ettevõttele, olgu see siis seotud osapool või mitte.

Artiklis kaalume täpselt, millised tehingu tingimused võivad põhjustada maksukohustuse tekkimist ja kuidas erinevates olukordades makse õigesti arvutada.

Ettevõtlusega mitteseotud kulude maksustamise põhiprintsiibid

Vastavalt Eesti tulumaksuseadusele maksustatakse äriühingute tehtud väljamaksed või kulud, mis ei ole seotud nende ettevõtlusega, tulumaksuga määraga 22/78.

Laenamine kui kulutuste liik, mis ei ole seotud ettevõtlusega

Üks levinumaid selliseid kulutusi on krediidi andmine. Kas sellist laenu peetakse ettevõtlusega seotud või mitte, sõltub paljudest teguritest:

  • Seotus ettevõtlusega. Laenamine loetakse ettevõtlusega seotud, kui see toob ettevõttele tulu. Seda tulu saab väljendada nii intressidena kui ka muul viisil. Näiteks kui ettevõte saab kasu laenamisest saadud vahendite kasutamisest, võib seda pidada tuluks.
  • Intressimäär. Laenuintressi puudumine iseenesest ei muuda seda automaatselt ettevõtlusega seotuks. Kui aga laen antakse soodustingimustel (NT null või väga madal intressimäär), võib see viidata sellele, et laen ei ole seotud ettevõtlusega.
  • Tavaline intressimäär. Võlaõigusseaduse artikli 397 kohaselt, kui lepingus ei ole täpsustatud konkreetset intressimäära, kohaldatakse lepingu sõlmimise ajal kehtivat tavamäära. Kui sellist määra ei ole, kasutatakse võlaõigusseaduse artiklis 94 sätestatud määra.

Väärib märkimist, et Maksu-ja Tolliamet ei nõua viimase normi kohustuslikku järgimist ning selle rikkumine ei too kaasa maksukohustuste automaatset tekkimist.

Seotud isikutele antud laenude maksustamine

Seotud isikule laenu andmisel tuleb arvestada maksustamise täiendavate aspektidega:

  • Turuolukorras. Kui laenu antakse turust erinevatel tingimustel (näiteks intressimäär on turust oluliselt madalam), on vaja maksubaasi kohandada. Sellisel juhul arvestatakse tulumaksu kas saamata jäänud tulult (kui määr on alahinnatud) või ülemääraselt tehtud kuludelt (kui määr on ülehinnatud).
  • 4. ja 5.osa tulumaksuseaduse artiklid 50. Need sätted näevad ette maksubaasi kohandamise võimaluse sõltuvalt laenu andmise tingimustest. Kui laenu antakse turuvälistel tingimustel, võetakse tulumaksu arvutamisel arvesse laenu tegeliku ja turuväärtuse erinevust.

Erilist tähelepanu tuleks pöörata olukordadele, kus laenu antakse seotud isikule. Sellistel juhtudel kehtivad erieeskirjad, mille eesmärk on vältida maksudest kõrvalehoidumist krediidilepingute Tingimustega manipuleerimise kaudu.

Kokkuvõtlikult

Ettevõtlusega mitteseotud kulude maksustamise nõuetekohane mõistmine ja järgimine mängib võtmerolli ettevõtete finantsstabiilsuse ja õigusliku turvalisuse tagamisel. Õigusnormide selge järgimine, toimingute õigeaegne dokumenteerimine ja kvalifitseeritud spetsialistide kaasamine võimaldavad maksuriske minimeerida.

Liituge meie tellimusega!

Liituge meie uudiskirjaga, et saada esimesena kasulikke artikleid, näpunäiteid ja eksklusiivseid pakkumisi. Ei mingit rämpsposti – ainult see, mis on tõeliselt oluline!

Nupule klõpsates nõustute privaatsuspoliitikaga.
Teie isikuandmeid ei edastata kolmandatele isikutele

Liituge meie tellimusega!

Liituge meie uudiskirjaga, et saada esimesena kasulikke artikleid, näpunäiteid ja eksklusiivseid pakkumisi. Ei mingit rämpsposti – ainult see, mis on tõeliselt oluline!

Nupule klõpsates nõustute privaatsuspoliitikaga.
Teie isikuandmeid ei edastata kolmandatele isikutele

2 Responses

  1. Оборот, облагаемый налогом с оборота по ставке 9%
    Некоторые виды товаров и услуг облагаются налогом с оборота по сниженной ставке – 9%. К таким товарам относятся:

    продукты питания, за исключением алкогольных напитков и табачных изделий;
    лекарственные препараты для медицинского использования;
    товары для детей, такие как одежда, обувь, игрушки и книги;
    газеты, журналы и периодические издания.

    Здравствуйте, хотела узнать у вас какие продукты питания входят в пониженную ставку налогообложения. Прокомментируйте, пожалуйста, в законе о налоге с оборота я не увидела данных про 9% налога на продукты питания

    1. Марина добрый час

      В Эстонии в настоящее время (с 1 июля 2025 г.) установлены следующие ставки НДС:

      Стандартная ставка 24 % – применяется ко всем товарам и услугам, не вошедшим в сниженные ставки
      Сниженная ставка 13 % – распространяется только на услуги по размещению (отели и аналогичные услуги)
      Сниженная ставка 9 % – применяется к ограниченному кругу социально значимых товаров и услуг: лекарственные средства и медицинские изделия, печатные и электронные книги, периодическая пресса (включая электронную)
      Нулевая ставка 0 % – используется для экспорта товаров и некоторых международных услуг

      По продуктам питания
      В законе о НДС Эстонии (Käibemaksuseadus) продукты питания не включены ни в категорию с 9 %, ни в категорию с 13 % НДС. То есть на продукты повседневного потребления, включая бакалею, овощи, мясо и т. п., применяется полная стандартная ставка 24 %, не сниженная

      Попытки ввести 9 % НДС на продукты питания обсуждались (например, в мае 2025 года подавался соответствующий законопроект), но парламент это предложение отклонил . Как пояснила лидер партии Eesti 200 Кристина Каллас, государственный бюджет не позволяет это реализовать.

      С уважением, Александр Фоменко

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga