Teenuste maksustamine Eestis

Eesti on üks Euroopa Liidu (EL) riikidest, millega kehtestatakse teatav kohustus järgida kõigi liikmesriikide ühiseid maksureegleid. Sellegipoolest on igal riigil oma eripärad käibemaksu (käibemaksu) kohaldamisel erinevat tüüpi teenuste osutamisel ja teenuste maksustamine.

Artiklis käsitletakse teenuste maksustamise süsteemi Eestis, sealhulgas teenuste käibe tekkimise kohta, sisetehingute maksustamist, teenuste eksporti ja importi ning kaupade ja teenuste käibe ja soetamise maksustamist ELis.

Teenuste käibe tekkimise koht

Eesti seaduste kohaselt loetakse teenuse osutamise kohaks riik, kus asub teenuse saaja. See reegel kehtib igat liiki teenuste kohta, välja arvatud need, mis on seotud kinnisvara, kultuuri -, kunsti -, haridus -, spordi -, teadus -, meelelahutus-jne teenustega, kui teenuse osutamise kohaks tunnistatakse objekti asukoht.

Teenuste käibe tekkimise koha kindlaksmääramiseks Eestis kohaldatakse järgmisi kriteeriume:

  • Kliendi asukoht. Kui teenust osutatakse juriidilisele isikule või üksikettevõtjale, loetakse teenuse osutamise kohaks selle isiku asukoht.
  • Üksikisik. Kui teenust osutatakse füüsilisele isikule, loetakse teenuse osutaja asukohaks teenuse osutaja asukoht.

Mõnel teenuseliigil on konkreetsed reeglid nende osutamise koha määramiseks, näiteks Sõidukite rentimine, Telekommunikatsiooniteenused jne.

Teenuste sisemine maksustamine

Teenuste osutamisel Eesti elanike vahel kehtivad standardsed käibemaksumäärad, mis moodustavad enamiku teenuste puhul 22%. Siiski on erandeid, näiteks teatud kaupade ja teenuste kategooriate vähendatud määrad (9%, 5% ja 0%), näiteks võivad need olla raamatud, ravimid, Transpordipiletid ja muud sotsiaalselt olulised kaubad ja teenused.

Teenuste eksport ja import

Teenuste eksport Eestist maksustatakse käibemaksumääraga null, kui neid osutatakse mitteresidentidele, kes asuvad väljaspool ELi territooriumi. Nullmäära kohaldamise õiguse tõendamiseks on vaja esitada dokumendid, mis tõendavad teenuse osutamist väljaspool riiki.

Teenuste import Eestisse maksustatakse käibemaksumääraga 22%, kui teenuseid osutavad Eesti mitteresidendid füüsilistele isikutele või juriidilistele isikutele, kes ei ole käibemaksukohustuslasena registreeritud. Kui teenuseid osutatakse käibemaksu maksjatena registreeritud juriidilistele isikutele, rakendatakse käibemaksu pöördarvestuse mehhanismi.

Käibe ja omandamise maksustamine kogukonnas

Euroopa Liidu raames kehtib ühtne süsteem kaupade ja teenuste käibe ja soetamise maksustamiseks liikmesriikide vahel. Selle süsteemi põhiprintsiibid on järgmised:

  • Kauba või teenuse tarnekoht. Kauba või teenuse tarnekohaks peetakse riiki, kuhu kaup saadeti või teenust osutati.
  • Käibemaksu pöördarvu mehhanism. Kaupade või teenuste ostmisel teistest ELi riikidest pärit tarnijatelt arvutab ja maksab ostja iseseisvalt käibemaksu vastavalt oma riigi eeskirjadele.
  • Invoising. Kaupade ja teenuste pakkujad on kohustatud väljastama arved, mis näitavad kauba või teenuse väärtust ja tasumisele kuuluva käibemaksu summat.

Ühenduse käibe ja omandamise maksustamine põhineb maksuseaduste ühtlustamise ja ELi riikide vaheliste arvelduste lihtsustamise põhimõtetel.

Kokkuvõtlikult

Teenuste maksustamise süsteem Eestis vastab Euroopa Liidu üldistele nõuetele ning tagab maksusuhete läbipaistvuse ja õigluse. Erinevate käibemaksumäärade, pöördarvestusmehhanismide ja dokumentide kinnitamise rakendamine muudab maksustamisprotsessi turuosalistele paindlikumaks ja mugavamaks.